دات نت نیوک

طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی
Posted: بهمن 13, 1396
Comments: 0

برای تعریف بسته بندی در لغت نامه آمده است که بسته بندی به معنای: تهیه ظرف محافظ یا سیستمی که سلامت محصول را در فاصله بین تولید تا مصرف حفظ کند و آن را از ضربات، صدمات، لرزش، فشار و ارتعاش، در امان نگه دارد. از طرفی بسته بندی با توجه به فرهنگ ملی و اقلیمی سیستمی است که از سویی  موجبات ایجاد ارتباط بین تولید کننده و توزیع کننده را فراهم می آورد و همچنین بین آن دو و مصرف کننده ارتباط منظم و قابل اطمینانی برقرار میکند.

امروزه گسترش و توسعه فن آوری در دنیا بر همه ی فعالیت های انسان تأثیر گذاشته است و هم زمان با این امر، توسعه ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی هم توانسته، تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی را در جهان به صورت پیشرفته ای جریان دهد. یکی از وسایل ارتباط جمعی و اطلاع رسانی، بسته بندی محصولات است که در  دید مصرف کنندگان می باشد. بسته بندی کالا در تمامی جهان دو نقش بسیار مهم را ایفا می کند:

  1. ایجاد محیطی امن برای محصول
  2. معرفی بهتر کالا و تشویق مخاطب به خرید آن

در واقع می توان گفت بسته بندی به عنوان یک فروشنده خاموش ایفای نقش می کند، زیرا محصولات مستقیماً خود را به خریدار نمایش نمی دهند و این پوشش و  کاور آن ها است که با طرحهای مختلف و جملاتی کوتاه، معرف جنس داخل آن ها می باشد واطلاعات لازم را به بیننده (خریدار) ارائه می دهد.

بدین ترتیب طراحی بسته بندی به عنوان مهمترین ابزار در ارتباط با مخاطب محسوب می شود.

تعاریف دیگر بسته بندی و کارایی آن در صنعت تبلیغات:

بسته بندی در بهترین تعریف به عنوان یک سیستم هماهنگ توصیف می شود که هدف از آن آماده سازی محصول برای حمل و نقل, توزیع و انبار کردن و فروش و  مصرف می باشد.

بسته بندی   یک فعالیت تجاری پیچیده، پویا علمی و هنری است که در اصلی ترین شکل خود کارکرد های محافظت, نگهداری, حمل و نقل, اطلاع رسانی و فروش  را شامل می شود.

بسته بندی به ظرفی می گویند که محصولی را در خود جای دهد و چرخه ای بین تولید انواع بسته بندی و بازار مصرف باشد.

بسته بندی وسیله ی تضمین برای مصرف کننده نهایی است در وضعیتی سالم و با کمترین هزینه به نوعی بسته بندی  از آنچه، فروخته می شود محفاظت می کند و  آنچه را که حفاظت می شود به فروش می رساند.

بسته بندی نوعی فعالیت خدماتی است که به خودی خود نمی تواند وجود داشته باشد؛ زیرا به یک کالا نیازمند است. اگر کالایی وجود نداشت هیچ نیازی به طراحی  بسته بندی نیز نخواهد بود.

طراحی بسته بندی جعبه

 

ویژگی های بسته بندی خوب:

یک بسته بندی خوب  از محصول در هنگام حمل و نقل,فرآیند باربری, درون قفسه مغازه خرده فروشی و درون قفسه خانه مشتری, مراقبت می کند، تا زمانی که توزیع محصول را در زمان و مکان مفید ارائه کند. بسته بندی  به وسیله ایجاد کردن درجه مناسبی از حفاظت در برابر شکستگی,فاسد شدن و گم شدن محتویات محصولو به ارزش محصول می افزاید. به طور کلی می توانیم وظایف بسته بندی را به طور خلاصه به این صورت بیان کنیم:

  • حفاظت و نگهداری محصول : منظور از حفاظت پیشگیری از آسیب فیزیکی و منظور از نگهداری توقف یا جلوگیری از تغییرات شیمیایی و بیولوژیکی می باشد. و اینها فقط بخشی از وظایف طراحی بسته بندی   هستند.
  • آسودگی در استفاده از محصول با استفاده از بسته بندی مدرن

بسته بندی راه کار مناسبی برای توزیع کنند گان و مشتریان جهت آسایش ارائه می کند. بسیاری از عملیاتی که به وسیله یک بسته بندی مناسب ارائه می شوند، چیز  هایی مانند برچسب محصول و نحوه مصرف و استاندارد بودن می تواند باشد.

 

بسته بندی نوعی تبلیغات ارزان است

امروزه برای ارسال پیام های تبلیغاتی از ابزارهای متعددی مانند بروشور و کاتالوگ، پوستر, مطبوعات, رادیو و تلویزیون,سینما, نمایشگاه های تبلیغاتی استفاده می گردد و بسته بندی یکی از این راه کارها است. در این میان طراحی بسته بندی   نقش بسیار مهمی در تبلیغات کالا دارد.

بسته بندی جزو عوامل رقابت بین محصولات است، ایجاد انگیزه برای خریدار  به خصوص برای یک محصول جدید بیش از هر چیز به کیفیت بسته بندی مربوط میشود. ایجاد تمایز اولین قدم است. در مرحله بعد باید طراحی بسته بندی زیبا و جالب باشد و همچنین کیفیت محصول بسیار مهم است.

برای ایجاد تمایز دو عامل مهم در اختیار داریم یکی شکل فیزیکی و یکی طرح و شکل گرافیکی آن یعنی طرح و رنگ آمیزی که شامل لوگو و تصویر و زمینه و حروف نوشته شده می باشد بسته بندی باید معرف محصول خود باشد.

مصرف کننده باید قادر به تشخیص ارتباط بین محصول و استفاده اش در اولین نگاه باشد. باید توجه داشته باشیم که رنگ آمیری ها سریع ترین و مستقیم ترین وسیله برای دستیابی به این هدف هستند.

برای موفقیت در فروش لازم است که رنگ آمیزی بسته بندی با طبیعت محصول ارتباط مستقیم داشته باشد. وقتی طوفان رنگ همه جا را فرا گرفت، چه بسا بسته  های سیاه و سفید تمایز بیشتری ایجاد می کنند. علاوه براین ها محصول باید ادعای جدیدی داشته باشد و مزیتی را به مخاطب عرضه کند.

Print

EasyDNNRotator

Click on the Manage Content for adding and managing content.
Click on the Rotator Settings and choose what and how it will be displayed.

123movies